Col·laboració entre classes

Un dels aspectes de la nostra escola i del qual estem més satisfets és la col·laboració entre classes. És molt bonic veure com els alumnes més grans fan activitats per als petits i com aquests responen positivament al que els expliquen. És una bona manera d’aprendre i de fer escola.

Sovint haureu vist en aquesta mateixa pàgina web, exemples de col·laboració en lectura (concurs de lectura en veu alta, apadrinament lector) o en activitats lúdiques (preparació de gimcanes, Sant Jordi). Us volem presentar avui una activitat relacionada amb l’àrea de ciències experimentals i que han dut a terme els cursos de 6è de primària i 3r d’ESO. Ens ho expliquen ells mateixos:

El nostre cos més a fons

El dia 30 de gener i el 5 de febrer es van reunir a la sala gran els alumnes de 6è de primària i els de 3r d’ESO. L’objectiu d’aquesta trobada era que, després que ambdues classes haguessin treballat els sistemes i aparells del cos humà, els alumnes de 3r d’ESO els els ensenyessin proporcionant-los un joc educatiu per a cada aparell. Abans de donar-los el joc i explicar-los el seu funcionament, van fer una petita explicació de l’aparell corresponent. Aquesta activitat està basada en un sistema educatiu anomenat PBL (Problem Based Learning), que consisteix en aprendre a partir de resoldre problemes.

El primer dia van exposar quatre dels set sistemes que havien preparat els alumnes de tercer: l’aparell respiratori, l’aparell reproductor masculí, el femení i l’aparell urinari. Aquest dia va ser més teòric, ja que els nens no van tenir l’oportunitat de participar en les exposicions ni de provar els jocs.

En canvi, el segon dia, quan van exposar els tres grups restants (l’aparell digestiu, l’aparell cardiovascular i l’aparell locomotor), va ser més divertit. Els alumnes de 6è, van poder participar en l’exposició de l’aparell locomotor i, durant l’últim quart d’hora, van poder provar els jocs.

En general, els nens de 6è, van trobar que havia estat una activitat més divertida i entretinguda que una classe magistral. Aquí teniu algunes de les seves opinions:

“Em va semblar genial, ja que vam veure l’interior del nostre cos. Els jocs em van ajudar molt a conèixer-me més. He après divertint-me.” – Ruth Voltà.

“Em van agradar molt els jocs que van preparar els alumnes de 3r d’ESO, ja que van ser molt originals i educatius i, a més, per animar-nos, ens van fer participar premiant-nos. A part de passar-nos-ho bé, vam conèixer més profundament els aparells. Va ser una bona experiència” – Clara Mestre.

“Personalment, aquesta activitat m’ha agradat perquè dels aparells que ja havíem estudiat, ens els han explicat més a fons i dels que encara no en sabia res, ja en sé una mica per a més endavant.” – Josep Maria Borrell.

“Em va agradar molt l’experiència. Va ser interessant conèixer els diferent aparells del cos humà. Els jocs que van preparar els alumnes de 3r d’ESO eren molt originals i va ser una manera divertida d’aprendre. Trobo que les explicacions s’entenien molt bé i eren molt entretingudes.” – Carla Mengual

“Aquesta activitat m’ha agradat molt perquè he après moltes coses que em serviran per a més endavant, a 3r d’ESO, i també he après molt més sobre el nostre cos, i això em permetrà ampliar el meu coneixement d’ara endavant sobre aquest tema, cosa que és molt beneficiosa. Trobo que darrere de tot això hi ha un gran esforç per part dels alumnes de 3r. Els jocs han estat molt elaborats i ben explicats.” – Julieta Mir.

Maria Ullés i Xavi Toledano (3r d’ESO)

amb col·laboració de Biel Riera, Martí de Dalmases i Albert Servitje

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

Els comentaris estan tancats.