Música i escola

De tots és sabut que l’educació musical és un dels pilars fonamentals de la nostra escola. Pràcticament podem dir que ja des del primer dia que els nens i nenes posen el peu a  l’escola, entren en contacte amb el món de la música i amb les possibilitats que aquest món els ofereix. Aquests nens de tres anys seran els mateixos que, quan en tindran setze, s’acomiadaran de nosaltres de la mateixa manera com han entrat: cantant i tocant instruments musicals.

De vegades, els aspectes que formen part de la nostra essència acostumen a ser sobre els que menys reflexionem. Aquests dies, però, els diferents esdeveniments que han passat a l’escola i que estan  relacionats amb el món de la música ens han permès fer unes consideracions que ens agradaria compartir amb tots vosaltres.

Com sempre, els nostres alumnes han fet les sessions corresponents de música, han cantat la cançó de Santa Cecília, han celebrat la castanyada amb cançons i danses, estan preparant les músiques i balls dels Pastorets, les corals assagen pel concert de Nadal,… fins aquí, la normalitat. Tanmateix hi ha hagut altres esdeveniments que se’ns podrien passar per alt i que creiem que val la pena que conegueu perquè ens fan sentir orgullosos de la manera com vivim la música en l’entorn educatiu de l’Escola Santa Anna. Enguany hem tingut un concert de Santa Cecília extraordinari, d’aquells que fan història. Poder comptar –gràcies a la disponibilitat d’alguna de les famílies de l’escola- amb un quintet de corda amb músics que toquen amb orquestres de primer ordre, com la del Liceu, és un privilegi del qual intentem que els nostres alumnes en siguin conscients. Emocionava sentir-los tocar a la remodelada Sala Gran, però encara emocionava més els respecte amb què els alumnes més grans seguien el concert o la manera en què els més petits seguien el ritme i cantaven.

Però això no acaba aquí. Aquest trimestre hem pogut assistir amb els alumnes de 3r d’ESO a un concert a l’Auditori amb obres de Debussy i Mendelssohn: un plaer veure’ls amb la correcció amb què el seguien; amb els de 6è hem tornat a participar en el taller sobre poesia encantada de la Mariona Sagarra i ens han tornat a felicitar; 2n d’ESO va fer un taller al CaixaFòrum, “Quan els números canten”, que va sorprendre els mateixos organitzadors sobretot per la manera com cantaven.

I encara no s’ha acabat el trimestre. L’Auditori tornarà a rebre alumnes del Santa Anna en un concert que s’emmarca dintre la programació normal de l’entitat –en aquest cas tot un repte: el Messies de Händel- i els Amics de Santa Anna han programat un concert també de primera magnitud amb Carles Cases, un dels músics més prestigiosos del nostre país. Per acabar-ho d’arrodonir, un exalumne nostre, en Roger Goula, que fa anys que està desenvolupant la seva carrera musical a Londres, i que ve a Barcelona per fer un concert al CCCB, ens visitarà per fer una xerrada als alumnes més grans de l’escola sobre la seva trajectòria professional.

Com veieu, a l’Escola Santa Anna creiem molt en la música perquè és una de les intel·ligències múltiples, perquè suposa un esforç gran de concentració i de constància que després pot repercutir en la resta d’estudis, perquè pot ajudar a  motivar, perquè ofereix unes sensacions i unes vivències dinàmiques úniques… Evidentment, tot això ho treballem de manera diferent segons l’etapa educativa.

I per acabar un afegit sobre un aspecte de l’educació musical que ens agrada especialment: el cant. Cantar a classe o amb les corals de l’escola és la manera més fàcil i directa d’introduir els infants i joves en el món de la música pel simple fet de treballar amb l’instrument que tots portem a dins: la veu.

Amb aquest escrit – que algú podria titllar d’autocomplaent- pretenem fer un reconeixement a totes les persones que han fet possible aquest petit miracle de la nostra tasca educativa: mestres especialistes de música, mestres i professors en general, pares i mares que ens heu ajudat a treballar aquest aspecte de l’educació dels vostres fills. Sense tots ells, l’alt nivell de sensibilització musical de l’alumnat de l’Escola no hauria estat possible.

Jordi Cortès

Els comentaris estan tancats.