Balanç d’un curs

Els primers dies de juliol, quan l’Escola està mig buida, les aules es preparen i s’endrecen per a rebre nous inquilins, i un estrany silenci s’imposa a la Casa Gran, són un bon moment per a fer balanç del curs que acabem de deixar enrere. El primer que ens ve al cap és la quantitat de coses que hem fet i que han passat, tantes, que és impossible enumerar-les totes.
Si alguna cosa ha marcat el curs 2015-16 a Catalunya, ha estat l’intens debat que hi ha damunt la taula sobre la renovació pedagògica i l’educació del futur: el paper de les noves tecnologies, les classes al revés, estratègies d’innovació educativa, escola nova, escoles innovadores, escoles flexibles… Al llarg d’aquest curs han sovintejat els congressos i jornades de reflexió pedagògica –edu21, itworldedu, escola nova 21…- i els cursos de formació que han girat a l’entorn dels projectes d’innovació. Nosaltres els hem seguit amb atenció, sempre amb la finalitat d’aprendre i obrir-nos a les noves maneres de fer.
Doncs bé, mentre fèiem memòria del que hem fet a l’escola aquest curs, hem vist que moltes de les nostres actuacions i projectes es podrien haver presentat en aquests congressos en forma de ponències o d’experiències innovadores. No parlem del 3D, ni de la robòtica, ni de les aplicacions, ni de l’ús del mòbil que ja hem incorporat amb certa normalitat, sobretot a la secundària. Tampoc ens referim a les estratègies per fomentar la lectura basades, en gran part, en la col·laboració entre cursos. Ens referim a diferents experiències; algunes essència de l’Escola –com les Caramelles, la festa de final de curs, l’obra de teatre- i d’altres més noves com el projecte sobre la història d’Infantil i Primària o les Olimpíades.
Intentem explicar-ho amb un parell d’exemples: El projecte sobre la història d’Infantil i Primària i el Treball de Síntesis de Secundària. Com que no podem estendre’ns gaire, us recomanem que llegiu les explicacions i mireu les imatges que trobareu en aquesta mateixa pàgina web.
El Projecte d’Infantil i Primària, ha permès als nostres alumnes endinsar-se en un món complicat, com és el de la història, d’una altra manera. Han gaudit de la matèria, han col·laborat entre els diferents cursos, han exposat a la resta de companys les respectives recerques, han expressat plàsticament el que han après i, com no, han buscat i treballat músiques i ritmes que els han permès entendre més bé el període estudiat, com molt bé vau poder comprovar a la festa de final de curs. Han fet llengua, medi, plàstica, música, expressió, valors… mitjançant un projecte.
Què podem dir del Treball de Síntesi de Secundària –la Santa Anna Fashion Week-? Algunes persones relacionades amb el món de la moda ens han felicitat per l’experiència. Els nostres alumnes han entrat al món de la moda, un món sovint allunyat dels centres educatius, amb un esclat de creativitat impressionant. Us hem de dir que emocionava veure la capacitat de creació que tenen els nostres alumnes més grans quan se’ls deixa sols davant un projecte que els resultava engrescador.
Totes aquestes reflexions les volem enllaçar amb una altra referent a les novetats que hem aplicat aquest curs. Aquest any hem facilitat a les famílies que opinin sobre la nostra escola mitjançant una enquesta que heu pogut respondre via la nostra plataforma clickedu. Un dels suggeriments que ens feu és que expliquem més bé el que fem. Algú deia: “experiències que ratllen la perfecció, com els concerts de coral o la festa de final de curs, no es donen a conèixer des de la direcció o des de l’Escola”. Parlant en plata: ens demaneu que venguem més bé el producte. Ja sabeu que aquest no és gaire el nostre tarannà. Som una escola discreta, austera, que ens agrada treballar amb calma; un espai de tranquil·litat i reflexió enmig d’un entorn vertiginós, oberts a les innovacions però sense apartar-nos de l’aprenentatge tranquil, fet a mida de l’alumne que tant ens caracteritza.
Tanmateix, us fem cas i aprofitem aquest espai per a recordar que totes aquestes experiències no són fruit de l’atzar sinó que s’inscriuen en el marc educatiu general de l’escola i en el nostre Projecte Educatiu. Ens queden moltes coses per dir-vos: la col·laboració amb la UPC en el seu projecte d’investigació sobre ciutat i infants; cinema mut amb música en directe; les corals; l’obra de teatre de 4t d’ESO, enguany amb nou director; el primer premi dels Jocs Florals de Barcelona, el projecte SI…, però ens falta espai. Fins aquí un petit resum d’alguns aspectes destacables del curs que acabem
de cloure. Ara ja toca pensar en el pròxim, amb nous projectes, noves estratègies, noves il·lusions. Un curs on estudiarem algunes de les propostes de millora que ens proposeu.
Aprofito l’escrit també per acomiadar aquesta petita etapa de set anys durant els quals he estat al front de la direcció pedagògica del centre. Fa trenta-cinc anys que em dedico a aquest ofici i encara me’n queden uns quants. Simplement voldria dir-vos que, amb tots els encerts i amb tots els errors, guardaré molts bons records d’ aquests set anys. Gràcies a tots els que m’heu acompanyat en aquesta nova aventura.

Cordialment,

Jordi Cortés

Els comentaris estan tancats.